Tree Map 2004

Treemap, 2004 (artist residency at Chateau de La Napoule, France)

Platano tree, wallpaper

 

During the residency in La Napoule, I noticed the infinite pattern on the old Platano tree in the courtyard. I metaphorically treated a tree as a microcosm of the world, with its fractured bark outlines acting as islands. Together, the outlines of the bark islands defining the shape and structure of the tree evoked map-like boundaries. The perfomative installation is a silent dialogue between the tree and the viewers.

 

木の地図 2003

木、壁紙

 

フランスのラ・ナプールのアーティストレジデンシーで滞在中、中庭にあるプラタナスの老木に無限のパターンが気になっていた。木を世界の縮図として比喩し、割れた樹皮の輪郭が島のような形に見えた。木の形と構造を定義する樹皮の島々のアウトラインが一緒になって、地図のような境界線を連想させた。このパフォーマンス的なサイトスペシフィックなインスタレーションは、木と鑑賞者の間の静かな対話でもある。ナプール城と庭園は一般に開放されていて、訪問者達にフランス語で「何をしているのか」と興味津々に何度も尋ねられたが、フランス語で説明できないので「木と対話をしています」と英語で返した。

_____________________________________________________________________________________________________________________

tree map

by gary owen

While working on a residency in France, Nakamura metaphorically treated a small tree as a microcosm of the world, with its fractured bark outlines acting as little islands. Together, the outlines of the bark islands define the shape and structure of the tree. As she has done with real islands, Nakamura delicately etches the outlines of her bark islands into porcelain pillows. The pillows, as the place of rest and dream, bring the viewer back to the tensions between ambition and the comfort of home.